Hallitus 2024

Anna Kujala, puheenjohtaja
Klaus Hartikainen, varapuheenjohtaja, ENAJ-vastaava (varajäsen Pirjo Mälkiä)
Maija Ala-Siurua, sihteeri (varajäsen Aimo Vainio)
Maija Pitkonen, rahastonhoitaja (varajäsen Pirjo Haapanen)
Tuulikki Viilo, IFAJ-vastaava (varajäsen Niko Rytsä)
Riku-Matti Akkanen (varajäsen Riitta Mustonen)
Tuija Simpanen ( varajäsen Niina Pitkänen)
Tuulikki Suihkonen (Maija Kyrö)
Sanna Ylhäinen (varajäsen Tero Pajukallio)

Anna Kujala

Olen alkutuotantoon erikoistunut freelancetoimittaja. Minulla on alalta yli 20 vuoden kokemus ja teen myös graafista suunnittelua, kuten lehtien taittoa. Olen kaksikielinen, teen töitä sekä suomeksi että ruotsiksi. Koulutuksiltani olen valtiotieteiden kandidaatti, pääaineena journalismi, sekä puutarhuri. Lisäksi olen opiskellut graafista muotoilua AMK:ssa ja maataloutta opistotasolla.

Olen ollut Maataloustoimittajat r.y.:n hallituksessa useasti vuosien varrella, ja tänä vuonna toimin ensimmäistä kertaa matojen puheenjohtajana. Tavoitteenani on hyödyntää sitä moninaista osaamista jota tämän vuoden hallituksella on, jotta voimme yhdessä kehittää yhdistystä ja tarjota jäsenille monipuolisia tapahtumia, toimintaa ja jäsenetuja. Jos sinulla on ehdotuksia yhdistyksen toiminnan kehittämiseksi, ota yhteyttä!

Klaus Hartikainen

Olen MTK:n jäsenviestintäpäällikkö. Työssäni kehitän ja tuotan järjestön jäsenille suunnattua viestintää eri kanaviin. Ennen nykyistä tehtävääni toimin 12 vuotta järjestön viestintäjohtajana. Sitä ennen olen toiminut viestintä-, markkinointi ja yhteiskuntasuhdepainotteisissa tehtävissä lääketeollisuudessa, terveydenhuoltoalan tietoa tuotavassa palveluyrityksessä ja valtionhallinnossa. Vapaa ajalla harrastan liikuntaa eri muodoissa, kuorolaulua ja luonnossa ulkoilua koirien kanssa. On hienoa päästä mukaan kehittämään maataloistoimittajien yhteistä toimintaa ja verkostoitumista niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Maija Ala-Siurua

Olen Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja, kotipesäni on maataloustiimi. Kirjoitan juttuja laajasti maataloudesta ja erityisesti viljelijöiden jaksaminen on sydäntäni lähellä. Toimin Maataloustoimittajien hallituksen puheenjohtajana kolme vuotta niihin aikoihin kuin yhdistys täytti 50 vuotta. Vuosien ajan olin rivimato, kunnes kipinä yhdistystoimintaan syttyi uudelleen. Nyt hallituksen jäsenenä ja toisena koulutusvastaavana haluan osaltani edistää kaikenlaista matojen yhdessä oloa koulutuksista ulkomaanmatkoihin, kokoustamisesta keskustelutilaisuuksiin. Parastahan tässä kaikessa on ihmisten tapaaminen, toinen toisiltaan oppiminen ja kokemusten jakaminen.

Olen myös Viestimedian toimitusosaston hallituksen jäsen. Takana on pitkä pesti työpaikkamme luottamushenkilönä mutta ne tehtävät jätin nuoremmille 😊

Toimittajan urani alkoi MT:ssä 1999, silloista määräaikaista pestiä kesti muutaman vuoden. Matkan varrella työskentelin toimituspäällikkönä Finfood – Suomen Ruokatietoyhdistyksessä sekä toimittajana Farmit.netissä. MT:hen palasin vuonna 2009. Koulutukseltani olen agronomi ja juureni ovat syvällä pirkanmaalaisessa mullassa.

Maija Pitkonen

Maataloustoimittajat on upea ammatillinen yhteisö, jossa olen ollut mukana vuodesta 2012 lähtien. Hallitustyö on tullut tutuksi eri rooleissa; sihteerinä, koulutusvastaavana, puheenjohtajana ja nyt rahastonhoitajana. Oma kytkökseni viestintätyöhön tulee ProAgrian markkinoinnin ja viestinnän tehtävistä, nykyisin työskentelen Aito Säästöpankissa maatilojen asiakkuuspäällikkönä. Koulutukselta MMM, agronomi.

Verkostoidutaan LinkedInissä! linkedin.com/in/mpitkonen

Riku-Matti Akkanen

Olen Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkö. Työni tapahtuu yhteydessä Osuuskuntien keskusjärjestö Pellervoon, joka edustaa kaikkia suomalaisia osuustoimintayrityksiä.
Juttujeni aiheissa maatalous tulee esiin liittyen tuottajaosuustoimintaan, joka perustuu maa- ja metsätalouteen. Tuottajaosuuskuntiin luetaan viljelijöiden ja ylipäätään maataloustuottajien omistamat osuuskunnat ja niiden tytäryritykset.

Näiden osuuskuntien jäsenten kantava intressi on tuotteiden jalostus ja markkinoille saaminen mahdollisimman hyvään hintaan.
Olen kirjoittanut juttuja esimerkiksi seuraavista kaikille tutuista osuustoimintayrityksistä: Atria, HKScan, Valio ja Metsä Group.

Maataloustoimittajissa olen toiminut yli 15 vuoden ajan: hallituksessa, hallituksen varajäsenenä ja yhdistyksen rivijäsenenä. Järjestö on mielestäni tärkeä alan toimittajien ja laadukkaan maatalousjournalismin edistäjänä meillä Suomessa mutta laajemmin myös kansainvälisesti maataloustoimittajien maailmanjärjestön IFAJ:n kautta.
Eurooppaan ja maanosan rajojen ulkopuolelle järjestetään mielenkiintoisia retkiä, joille kannattaa osallistua.

Olen opiskellut ja valmistunut Turun yliopistosta pääaineenani kulttuurihistoria. Suuri kiinnostuksen kohteeni päivätyöni ohella on brittiläinen 1960- ja 70-luvun rockmusiikki.
Vapaa-ajallani en tavallisesti tee töitä.

Tuija Simpanen

Olen Tuija Simpanen, mato vuodesta 2014. Olen opiskellut Helsingin Yliopistossa Viikissä kasvintuotantotieteitä sekä kotieläintieteitä (MMK) ja viimeisimpänä olen innostunut tekemään opintoja Environmental change and global sustainability opintosuunnasta. Toimin päätyöni ohessa vapaana toimittajana ja tuotan perinteisten lehtiartikkeleiden lisäksi webinaareja, tiedotteita, blogeja, podcasteja sekä pidän yllä maatalouteen liittyviä sosiaalisten medioiden tilejä. Olen innoissani uusista mahdollisuuksista päästä mukaan kehittämään maataloustoimittajien hienoa ja monipuolista toimintaa.

Vapaa-aikana hoidan koiria ja hevosia, urheilen tai nautin kulttuurielämyksistä.

Kannattajajäsenet