Mediatiedote: Suomen edustajat IFAJ-kirjoitus- ja videokilpailuun

• 16.3.2021
  • Yleinen

Annaleena Ylhäisen artikkeli voitti Maataloustoimittajien vuoden 2020 kirjoituskilpailun

Maataloustoimittajat ry palkitsee toimittaja Annaleena Ylhäisen vuoden 2020 kirjoituskilpailun voitosta. Ylhäisen juttu ”Jalostajan geenisakset saivat Nobelin” julkaistiin Käytännön Maamiehessä joulukuussa 2020 sekä hieman muunneltuna Tiede-lehdessä 9/2020.

Tuomaristo, johon kuuluivat tutkimusprofessori Jyrki Niemi, edellisvuoden voittaja, toimittaja Terhi Torikka ja Maataloustoimittajien puheenjohtaja Maija Pitkonen, toteaa voittaneen jutun olevan erittäin ajankohtainen sekä sujuva ja helposti luettava kokonaisuus kasvinjalostuksen kannalta merkittävästä uudesta geenien muokkausmenetelmästä, jonka hyödyntäminen on kuitenkin Euroopan unionin korkeimman oikeuden toimesta rinnastettu GMO-muuntogeenisiin lajikkeisiin ja siihen kohdistetaan raskasta sääntelyä.

Artikkelissa vertaillaan laajasti eri maiden suhtautumista uuteen geenitekniikkaan ja kerrataan lukijaa hauskuuttavalla tavalla, miten kasvinjalostukseen on suhtauduttu historian saatossa. Lukijoille avataan hyvin yksityiskohtaisesti, mistä CRISPR /Cas9-geenisaksitekniikassa on kyse ja käydään läpi, mitä sillä voidaan tehdä ja mitä taas ei. Artikkelilla on suuri merkitys laajalle yleisölle, sillä eurooppalainen tutkimus, kasvinjalostus ja maataloustuotannon kehitys, on jäämässä GMO-tulkinnan takia muun maailman jalkoihin.

Ylhäinen saa palkinnoksi voitostaan 300 euron apurahan ja kunniakirjan. Tällä kertaa Suomen kilpailuun osallistui kuusi toimittajaa.

Artikkeli on luettavissa osoitteessa: https://kaytannonmaamies.fi/share/29796/7b9b6f

IFAJ:n Broadcast -kilpailuun Suomen edustajaksi Hannu Koiviston video

Suomelle edustajaksi IFAJ:n Broadcast-kilpailuun valittiin Hannu Koiviston tekemä ”Lumimehtän eläinrääkkääjä” -video, joka on julkaistu 24.11.2020. Videossa Jari ja Tiia Törmikoski kertovat helmikuun 2020 tapahtumista, joiden seurauksena heidän lypsykarjansa jouduttiin hävittämään tilalta. Voittajan valitsi freelancerkuvaaja Ilkka Loikkanen, joka on työskennellyt Ylen uutistoimituksessa.

Video on katsottavissa osoitteesta: https://fb.watch/49W4vDjCvk/

Lisätietoa:

Kirjoitus- ja videokilpailut ovat Maataloustoimittajien vuotuinen perinne, jolla kannustetaan jäseniä hankkimaan palautetta jutuistaan ja osallistumaan Maataloustoimittajien kansainvälisen järjestön, IFAJ:n, kilpailuihin. Voittanut juttu ja video lähetetään kilpailemaan kansainvälisessä kilpailuissa, jonka voittajat palkitaan IFAJ:n maailmankongressissa. Kongressi järjestetään tänä vuonna etänä, monen IFAJ-maan yhteistyönä.

Maija Pitkonen, puheenjohtaja, Maataloustoimittajat ry, puh. 050 318 2698, maija.pitkonen@saastopankki.fi

Kannattajajäsenet